Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie.Polityka prywatności
21 kwietnia 2022
Dla początkujących przedsiębiorstw sprzedaż hurtowa w e-commerce B2B może być niełatwym zadaniem. Klienci biznesowi są znacznie bardziej wymagający, więc do obsługi takich zamówień profesjonalne firmy wykorzystują nowoczesne platformy B2B.
Firmy poszukujące klienta biznesowego coraz chętniej migrują swoje produkty do strefy online. Internet daje nieograniczone możliwości, które pozwalają docierać do znacznie większej liczby klientów biznesowych, lecz dla początkujących przedsiębiorstw sprzedaż hurtowa w e-commerce B2B może być niełatwym zadaniem. Klienci biznesowi są znacznie bardziej wymagający, więc do obsługi takich zamówień profesjonalne firmy wykorzystują nowoczesne platformy B2B. Co to jest i jak wygląda zarządzanie zamówieniami na takim systemie?
Spis treści:
Sprzedaż produktów B2B (ang. business to business) to transakcja, która prowadzona jest pomiędzy dwoma przedsiębiorstwami. W przeciwieństwie do B2C (ang. business to customer) opiera się na hurtowej sprzedaży i obejmuje wiele branż m.in. zaopatrzenia handlu detalicznego czy zaopatrzenia surowców bądź półproduktów w firmach produkcyjnych.
Platforma sprzedażowa B2B zawierają panel administracyjny dla hurtowni oraz panel klienta biznesowego.
Panel administracyjny zazwyczaj połączony jest z systemem ERP co pozwala na bieżące aktualizowanie informacji o produktach, sprawne zarządzanie stanami magazynowymi czy sprawdzanie statusu realizacji zamówień. Właściciel platformy może także z jej pomocą wystawić niezbędne dokumenty sprzedaży oraz inne dokumenty księgowe.
Panel klienta biznesowego ułatwia kontrahentom proces składania zamówień. Mają oni nie tylko szybki dostęp do konkretnych informacji. Z pomocą platformy mogą szybko sprawdzić stan rozrachunków / kredytów kupieckich, eksportować faktury do plików dokumentowych lub przystąpić do programów lojalnościowych.
Funkcjonalności platformy B2B w dużym stopniu zależą od wybranej firmy, która będzie tworzyć system.
Funkcjonalności dedykowane dla klienta biznesowego:
Funkcjonalności panelu administracyjnego dla biznesu:
Obsługa klientów biznesowych jest znacznie trudniejsza od obsługi klientów indywidualnych – zarówno pod kątem technicznym, jak i psychologicznym.
Hurtowa ilość zamówień zwiększa ryzyko wystąpienia błędów księgowych, które mogą zakłócać transakcje i procesy biznesowe.
Ze względu na to, że oczekiwania i potrzeby klientów biznesowych w dużym stopniu skupiają się na temacie finansów, to znacznie ciężej jest zachować lojalność klientów. Ładna strona czy sztuczki psychologiczne, które chętnie wykorzystywane są przy obsłudze klienta indywidualnego, nie zdadzą się na nic w B2B, jeśli w systemie będzie brakować funkcjonalności.
Platforma do sprzedaży online B2B musi dostarczać najwyższą jakości customer experience (zakupowych doświadczeń klienta). Proces składania zamówień musi być prosty, gdyż tylko wtedy wpłyniemy pozytywnie na skuteczność sprzedaży. Przy ręcznej obsłudze zamówień kontrahentów wysoka jakość zakupowych doświadczeń graniczy z cudem.
Firmy, które do tej pory zajmowały się handlem hurtowym wyłącznie stacjonarnie, muszą przejść niemałą rewolucję, jednak jest ona konieczna dla przyszłej rentowności biznesu. Platformy B2B są przyszłością dla każdej hurtowni. To przyszłość dla Twojej firmy, która pozwoli pomnożyć zamówienia i zapewnić wyłącznie pozytywne doświadczenia zakupowe klientom biznesowym.
Wielu przedsiębiorców zastanawia się, jak platforma B2B jest lepsza – gotowa czy dedykowana. Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, gdyż zależy to od rozmiaru firmy.
W przypadku małych firm może dobrze sprawdzić się gotowa platforma e-commerce B2B. Co prawda, nie posiada ona dedykowanych funkcjonalności, dlatego jej obsługa z panelu administracyjnego, jak i składanie zamówienie przez kontrahentów, nie będą tak intuicyjne i przyjemne, lecz ma jedną istotną zaletę – niższą cenę. To główny czynnik, który warunkuje zakup gotowej platformy B2B. Innych plusów takie rozwiązanie nie posiada.
W znaczącej większości przypadków o wiele lepiej sprawdzi się dedykowana platforma e-commerce B2B. Dzięki takiemu rozwiązaniu klient może zażądać dowolnych funkcjonalności. Zespół programistów może m.in. zapewnić pełną integrację platformy z głównym dostawcą w Twojej firmie czy ustalić bezpośredni kontakt z przedstawicielem handlowym. Elastyczność doboru funkcji do usług i produktów jest nieograniczona, co pozwala na zapewnienie najwyższej jakości nie tylko dla kupujących, lecz także dla wszystkich pracowników Twojej firmy.
W przypadku zakupu gotowej platformy e-commerce B2B koszt takiej inwestycji waha się od kilku do kilkunastu tysięcy. Dedykowane systemy sprzedaży online B2B są znacznie droższą inwestycją i jej koszt wynosi nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Warto pamiętać, że w przypadku dedykowanych rozwiązań firmy programistyczne oferują indywidualne cenniki. Może się okazać, że funkcje, które są niezbędne w Twojej firmie będą proste do wdrożenia, co znacząco obniży zakup systemu.
Koszty związane ze stworzeniem platformy B2B mogą zniechęcać niektórych klientów biznesowych. Warto jednak pamiętać, że taki zakup to inwestycja w przyszłość. Integracje z magazynem czy księgowością pozwolą uniknąć masy błędów w Twojej firmie, a wysoki poziom customer experience skutecznie zwiększy sprzedaż.
Na zakup platformy B2B nie warto patrzeć jak na wydatek, lecz jak na inwestycję, która pozwoli Ci zarabiać szybciej i więcej.
Jeśli chcesz dowiedzieć się, ile kosztowałaby dedykowana platforma B2B dla Twojej firmy, to skontaktuj się z naszym zespołem. Dokonamy dla Ciebie indywidualnej wyceny i stworzymy platformę, która pozwoli Twoim kontrahentom na nowy poziom współpracy biznesowej.